HOTSPOTS 

Connecting European Suburbs through Smart Youth Work

HOTSPOTS - Connecting European Suburbs through Smart Youth Work on Erasmus+  KA2 kehittämishanke, jossa on Allianssin nuorisovaihdon lisäksi mukana organisaatioita Italiasta, Romaniasta, Espanjasta, Portugalista ja Ranskasta.

HOTSPOTS-hankkeen tavoitteena on  ollut kehittää metodeja ja työkaluja kulttuurienvälisen oppimisen tueksi etenkin lähiönuorten parissa tehtävään nuorisotyöhön. Kolmivaiheisessa hankkeessa on ensin kartoitettu nuorten ja nuorisotyöntekijöiden tarpeita, ja sitten kehitetty sekä työpajametodeja että lautapeli niiden pohjalta.

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan HOTSPOTS -Erasmus+ KA2-hankkeen tuloksista Kulttuurikeskus Stoaan 18.4.2024!

HOTSPOTS Connecting European Youth through Smart Youth Work -hanke kartoitti kentän tarpeita lähiöissä tehtävään nuorisotyöhön erityisesti kulttuurienvälisen oppimisen tueksi. Näiden tarpeiden pohjalta on luotu digitaalista ja älykästä nuorisotyötä hyödyntäviä työkaluja ja lautapeli, joita voidaan käyttää kulttuurienvälisen oppimisen edistämiseksi nuorisotyössä.  

Hankkeen tulosten ja työkalujen esittelyjen lisäksi tarjoamme osallistujille lounaan.

Missä?
Kulttuurikeskus Stoa, Turunlinnantie 1, Helsinki

Milloin?
18.4.2024
11.30 Lounas Box Stoassa 
12.30 Hankkeen esittely ja verkostoitumista Nuorten toimintatalo Kipinässä
14.00 Tilaisuus päättyy

Kenelle?
Nuorisotyöntekijät, nuorisoalan opiskelijat, opettajat, nuorten parissa toimivat.

Ilmoittaudu mukaan alla olevalla lomakkeella viimeistään 18.4.

Lisätietoja: Mari Niiranen, vaihto@alli.fi 

Ilmoittautumislomake

Hankkeen tulokset

HOTSPOTS-hankkeella on kolme tuotosta: kaksi julkaisua ja yksi lautapeli.

Ensimmäinen julkaisu “Toolkit for Diagnostic and Tools Sharing” keskittyy kenttätutkimuksen tuloksiin ja esittelee jo olemassa olevia toimivia työkaluja kulttuurienväliseen oppimiseen. 

Toinen julkaisu “Handbook for a Smart Youth Work” on käsikirja, joka kokoaa hankkeen aikana kehitetyt ja testatut työpajamenetelmät yksien kansien väliin. 

HOTSPOTS blended learning -lautapelin tarkoituksena on tarjota konkreettinen väline kulttuurienvälisen oppimisen käsittelyyn nuorisotyössä.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Toolkit for Diagnostic and Tools Sharing

Julkaisussa on kolme osaa. Ensimmäinen avaa hankkeen kumppanimaiden nuorisotyön tilannetta, toinen analysoi kenttätutkimuksen tuloksia, ja kolmannessa on koottuna kumppaniorganisaatioiden jo käytössä olevia työkaluja kulttuurienväliseen oppimiseen.

Tutustu julkaisuun alta:

Handbook for a Smart Youth Work

Julkaisu on interaktiivinen opas, joka kokoaa hankkeen aikana kehitetyt 20 työpajamenetelmää lukuohjeineen (pedagoginen lähestymistapa) yksien kansien väliin. Oppaan tavoitteena on tarjota nuorisotyöntekijöille, vertaiskasvattajille ja muille nuorten kanssa toimiville välineitä ja menetelmiä kulttuurienvälisen oppimisen tueksi. Menetelmissä yhdistyy digitaalinen- ja älykäs nuorisotyö offline-menetelmien kanssa. Osa työpajoista voidaan toteuttaa kokonaan etänä.

Työpajat käsittelevät kulttuurienvälistä oppimista seuraavista näkökulmista:

  1. Kommunikaatio (sanavalinnat, inklusiivinen kieli, non-verbaali kommunikaatio, aktiivinen kuuntelu, väkivallaton vuorovaikutus,  konfliktinratkaisu, online-kommunikaatio)
  2. Stereotypiat ja ennakkoluulot (vieraan pelko, leimaaminen, yhteiskunnan paineet, itsetietoisuus stereotypioista)
  3. Sukupuoli (sukupuolen moninaisuus, sukupuoli-identiteetti, LGBTQ+,  sukupuolistereotypiat ja -roolimallit, sukupuoleen perustuva väkivalta)
  4. Syrjintä ja väkivalta (rasismi, vihapuhe, erilaiset "fobiat", integraatio, assimilaatio, marginalisaatio, ableismi, kiusaaminen)

Menetelmät on suunniteltu erityisesti 18-30-vuotiaille nuorille lähiökonteksteista, mutta valtaosa työpajoista soveltuu hyvin jo 13-vuotiaista ylöspäin esimerkiksi koulunuorisotyöhön.

Tutustu julkaisuun alta:

HOTSPOTS blended learning -lautapeli

Lautapeli on työkalu, jonka avulla voidaan käsitellä stereotypioita ja ennakkoluuloja. Pelin tavoitteena on vahvistaa nuorten empatiakykyä ja kriittistä ajattelua ja edistää kulttuurienvälistä oppimista.

Peliä voi pelata 4 pelaajaa (tai tiimiä). Pelillä on fasilitaattori, joka ohjaa pelin kulkua ja pelin päätteeksi fasilitoi keskustelua pelin herättämistä ajatuksista.

Pelaajat rakentavat hahmon annettujen ominaisuuksien pohjalta, tavoitteenaan selvitä pelin aikana vastaan tulevista haasteista. Pelin kesto on noin tunti (sis. purkukeskustelu).

Tutustu peliin alta:

HOTSPOTS-hankkeen logo.
Euroopan unionin osarahoittama -logo.